Σφάλμα
  • JUser::_load: Unable to load user with id: 90
Τετάρτη, 09 Νοέμβριος 2011 11:46

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ: “Άλπεις” - Η νέα ταινία του Γ. Λάνθιμου«Θ’ ανέβω και θα τραγουδήσω στο πιο ψηλότερο βουνό

Written by
Rate this item
(0 votes)

Ν’ ακούγεται στην ερημιά ο πόνος μου με την πενιά»

Θα μπορούσε να το τραγουδά ο αρχηγός της ομάδας των «Άλπεων» Mont Blanc (Λευκό όρος / η ψηλότερη κορυφή της οροσειράς) που στην ταινία τον υποδύεται ο Άρης Σερβετάλης.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή…

Οι «Άλπεις» προβλήθηκαν στο διαγωνιστικό τμήμα του φετινού 68ου Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Βενετίας τον περασμένο Σεπτέμβριο κερδίζοντας μάλιστα το βραβείο Σεναρίου. Στις αίθουσες προβάλλονται από τις 27 Οκτωβρίου, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους σινεφίλ και όχι μόνο, να δουν την «μετά τον Κυνόδοντα» νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου.

Γιατί αναμφισβήτητα, είτε αρέσουν είτε δεν αρέσουν οι ταινίες του, ο Γιώργος Λάνθιμος έχει κερδίσει μέσα από το έως τώρα έργο του, προεξάρχοντος του «Κυνόδοντα», την παραδοχή του κόσμου ως νέου δημιουργού. Ακόμα κι αν από κάποιους χαρακτηρίζεται και ως: «μόδα είναι θα περάσει».

Ο Guardian, πρόσφατα σε άρθρο του χαρακτηρίζει τις τελευταίες ελληνικές παραγωγές ως παράξενες και ιδιοφυείς. Η βρετανική εφημερίδα αναρωτιέται μέσω του δημοσιογράφου της Στηβ Ρόουζ αν: «είναι απλά σύμπτωση, ότι η πιο προβληματική χώρα φτιάχνει το πιο ασυνήθιστο σινεμά;».

«Τα τελευταία χρόνια η εικόνα της Ελλάδας παγκοσμίως έχει αλλάξει από ειδυλλιακό μέρος για διακοπές στη Μεσόγειο [...] σε ανυπότακτο προβληματικό τόπο. Και όχι μόνο με οικονομικούς όρους. Μην ξεχνάμε ότι η Ελλάδα είχε τη δική της εξέγερση στους δρόμους το 2008».

«Επομένως, είναι ίσως αναμενόμενο ότι το σινεμά της χώρας αλλάζει και αυτό. Ο ολοένα και αυξανόμενος αριθμός ανεξάρτητων, και ανεξήγητα παράξενων, νέων ελληνικών ταινιών έχει κάνει πολλούς να καλωσορίζουν την έλευση ενός νέου ελληνικού κύματος, ή όπως το ονομάζουν μερικοί του: "Ελληνικού Κύματος του Παράξενου"».

Λιγότερο πετυχημένες αυτή την φορά, από την συνταγή του «Κυνόδοντα», οι «Άλπεις» τολμούν παρόλα αυτά να μην εξαντλήσουν τις ιδέες της προηγούμενης ταινίας, αλλά πατώντας πάνω σ’ αυτές, να επιχειρήσουν να πάνε μακρύτερα, σε άγνωστα νερά.

Ιδιαιτερότητα

Κρατάμε λοιπόν, την ιδέα της ομάδας, του «γαλατικού χωριού», όπως και στην προηγούμενη ταινία, η οποία υπερασπίζεται την ιδιαιτερότητά της απέναντι στο μονίμως εχθρικό εξωτερικό περιβάλλον, προσπαθώντας να ξεφύγει από την βία του. Καταλήγει βέβαια κι εδώ – αναπόφευκτο ίσως; - να διολισθαίνει στην βία που παράγει η ίδια, προκειμένου να χτίσει τις πειθαρχημένες εκείνες δομές που θα την καταστήσουν ανθεκτική στις έξωθεν πιέσεις.

Μια νοσοκόμα λοιπόν, η Αγγελική Παπούλια που πρωταγωνιστεί, ο τραυματιοφορέας και αρχηγός της ομάδας (εξ’ ου και Μον Μπλαν), μια αθλήτρια ρυθμικής γυμναστικής και ο προπονητής της, απαρτίζουν την ομάδα που αποκαλείται «Άλπεις». Στόχος και λόγος ύπαρξης της ομάδας, να παρέχει με το αζημίωτο την συναισθηματική κάλυψη σε συγγενείς και φίλους ανθρώπων που πέθαναν, με το να τους «αντικαθιστούν» για όσο διάστημα εκείνοι θέλουν. Σαν να συνεχιζόταν η ζωή όλων κανονικά.

Ερχόμενη εξ’ αρχής η ταινία να σπάσει την κανονικότητα της αρχής: «ζούμε κανονικά και πεθαίνουμε κανονικά» που τραγουδούσαν και οι «Τρύπες», δημιουργεί μια τρελή ανισορροπία και το ξέρει. Όπως θα εξηγήσει και ο Μον Μπλαν αναλύοντας το σκεπτικό της επιλογής του ονόματος για την ομάδα: «οι Άλπεις μπορούν να αντικαταστήσουν οποιαδήποτε οροσειρά στον κόσμο, αλλά δεν μπορούν οι ίδιες να αντικατασταθούν από καμιά».

Κυρίαρχη σε όλη την φιλμογραφία του Λάνθιμου η αίσθηση της απώλειας ως απειλή για τους ήρωες του, στην ταινία του αυτή αποδίδεται ακόμη πιο λιτά, πιο ψυχρά, με διαλόγους και τρόπο κινηματογράφησης που στόχο έχουν να τονίσουν μια πραγματικότητα νοσηρή, καταθλιπτική και ιδιαίτερα σκληρή. Διάλογοι αποσπασματικοί και «φευγάτοι», που πολλές φορές διακρίνονται για το μαύρο χιούμορ τους. Σκηνοθεσία που καταφέρνει να δημιουργήσει μια πρωτότυπη αίσθηση απόκοσμου που υπηρετεί την ταινία με την χρήση αντισυμβατικού καδραρίσματος και εστίασης, ο συνδυασμός των οποίων, δημιουργεί κάτι το ταυτόχρονα νέο όσο και ξένο για την οπτική μας, συμβάλλοντας στην δημιουργία ενός κλίματος άγχους και αβεβαιότητας.

Άνθρωποι λοιπόν, ολότελα ξένοι αναμεταξύ τους, με συμβατικές σχέσεις μόνο, ώστε να διεκπεραιώνονται μόνο οι απαραίτητες ανάγκες και λειτουργίες τους; Ξένοι σε ξένη πόλη χωρίς ταυτότητα;

Δεν νομίζω Τάκη…

Απλά φωτίζει ακριβώς την «πραγματικότητα» που θέλει να αποφύγει, αλλά και γιατί όντως μέσα της κουβαλάει ψήγματα αλήθειας για το σήμερα. Αύριο όμως;

Τεύχος 993

Τεύχος 993
Κάντε κλικ στο εξώφυλλο για να διαβάσετε σε μορφή fbook
Εναλλακτικά σε pdf:
1 2 3 4 5 6 7 8-9 10 11 12 13 14 15 16

Αυτή τη βδομάδα
Ομολογούν την αποτυχία τους, εμπρός να τους ανατρέψουμε


G20 ΣΤΙΣ ΚΑΝΝΕΣ: Οικονομική, πολιτική και ηθική χρεοκοπία
ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Οι ανταρσίες που γκρέμισαν τον ΓΑΠ
Ο Σαμαράς βγάζει τη μάσκα
Ο ΓΑΠ και ο Σαμαράς βάζουν τους φασίστες στη συγκυβέρνηση! ΕΞΩ ΟΙ ΝΕΟΝΑΖΙ
Ανοιχτές εκδηλώσεις του ΣΕΚ
Ο δρόμος του Νοέμβρη είναι ξανά επίκαιρος
Οι “σωτήρες” της Ελλάδας δεν μπορούν να σώσουν ούτε τους εαυτούς τους
Φοιτητές Νομικής: Άμεση απάντηση στις ρατσιστικές επιθέσεις
ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ: Σκέφτονται μόνο τους προεκλογικούς ανταγωνισμούς τους;
ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Αντικαπιταλιστική ανατροπή
Οι εργαζόμενοι στα ΜΜΕ αντιστέκονται. Όχι απολύσεις και κλεισίματα
Τα Νοσοκομεία επιμένουν
ΓΣΕΕ - ΑΔΕΔΥ όπως Παπανδρέου - Σαμαράς;
ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ: Χρειάζεται πρωτοβουλία της βάσης ξανά
ΟΚΛΑΝΤ: Πανηγυρική επιτυχία της απεργίας
Κάτω τα χέρια από το Ιράν
ΜΑΡΞΙΣΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ: Νέες εκδόσεις
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ: “Άλπεις” - Η νέα ταινία του Γ. Λάνθιμου«Θ’ ανέβω και θα τραγουδήσω στο πιο ψηλότερο βουνό
Εργασιακή Επιτροπή Δήμου Κορυδαλλού
Ανοιχτή επιστολή προς τη ΓΕΝΟΠ
Αποκλείουν τα παιδιά των μεταναστών
“Ανάξια μέλη μιας ελίτ...”
Πρωτοβουλία για παράταξη στο Δήμο Κορυδαλλού
Μια ασύμβατη τριπλή αποκατάσταση
Η αντιφασιστική διαδήλωση στο Παγκράτι
Κρίση - Αντίσταση – Επανάσταση (εισήγηση της Μαρίας Στύλλου)
Μονοήμερα σε Κρήτη, Αθήνα, Θεσσαλονίκη
Facebook MySpace Twitter Digg Delicious Stumbleupon Google Bookmarks RSS Feed